Sikeres csapatépítés és dolgozói motiváció, kellemetlen buktatók és költséges hibák nélkül. A cikkben mutatjuk a megvalósítás lépéseit.
Mire vágyik manapság a munkavállaló, miként tartható magasan a szervezeten belüli motiváció, illetve hogyan tudunk eredményesen csapatot építeni? Ezekre a kérdésekre keressük a választ görgetés után.
Egy a munkavállalói elégedetlenséget vizsgáló felmérés konklúziói
A Hays toborzással és kiválasztással foglalkozó vállalata nemrégiben azt vizsgálta egy átfogó felmérés keretei között, hogy az átlagos dolgozó milyen faktorok és tényezők miatt dönt a munkahelyváltás mellett.
A kutatásban résztvevő 5500 munkavállaló válaszát elemezve kiderül, hogy a munkahelyi elégedetlenség oka
- mindössze 13% -ban volt az alacsony fizetés;
- miközben a dolgozók 40% -a egyszerűen környezetváltozást keresett;
- 22% pedig a szakmai fejlődéssel és továbbképzéssel kapcsolatos hiányérzet miatt döntött a váltás mellett.
A publikált eredményeket látva szinte adja magát a kérdés: mire is vágyik elsősorban az átlag munkavállaló, avagy mi az eredményes csapatépítés kulcsa? Máris mutatjuk a leginkább célravezető válaszokat.
A legtöbb dolgozó fontos és jelentőségteljes munkát szeretne végezni
Nem titok, hogy egy átlagos munkavállaló az idejének csaknem egyharmadát a rábízott feladatkörrel tölti. Ennélfogva szoros összefüggés mutatkozik az elvégzett munka jelentősége és a dolgozói elégedettség alakulása között.
Magyarul minél jelentőségteljesebb egy munkakör, annál motiválóbb azt elvégezni. Például egy az átlagosnál kicsit rosszabbul fizető pozíció motiválóbb lehet akkor, ha a munka közvetett eredménye egyébként a környezetvédelemmel kapcsolatos erőfeszítések támogatása.
Magyarul minél jelentőségteljesebb egy munkakör, annál motiválóbb azt elvégezni. Például egy az átlagosnál kicsit rosszabbul fizető pozíció motiválóbb lehet akkor, ha – tudja a munkatársunk, hogy miért fontos az ő munkájának hozzáadott értéke. Pl. ha pontosan állítja be a gépet nem lesz selejt, továbbá a munka közvetett eredménye egyébként a környezetvédelemmel kapcsolatos erőfeszítések támogatása.
Vezetőként rendszeresen kommunikálni kell tehát a dolgozók felé, hogy a munkájuk igenis fontos és értékes.
Pozitív munkahelyi légkör jobban esik a munkavégzés
A sikeres csapatépítés szempontjából elképesztően sokat számít a cégen belüli atmoszféra, aminek a megteremtése vezetői fronton kezdődik. Ha a menedzsment részéről a nyitott, őszinte és egymást segítő hozzáállás jellemző, akkor a pozitív attitűd a szervezet minden szintjén meg fog jelenni.
Szorosan idetartozik egyébként a dolgozók irányába tanúsított rugalmasság is. A munka és magánélet közötti egészséges egyensúly fenntartását támogató döntések és flexibilis szabályok tudatos kiépítésével a munkahelyi „well-being” anélkül segíthető elő, hogy mindez a produktivitás rovására menne.
A munka elismerése, illetve a szervezeten belüli gördülékeny kommunikáció
A munkavállaló sokszor nem is feltétlenül anyagi értelemben vár pozitív visszacsatolást az elvégzett munkájáért cserébe. Mivel a vezetők jellemzően szűkösen bánnak a dicsérő szavakkal, így sokszor egy-egy konkrét szóbeli elismerés is extra motivációt jelenthet.
A sikeres csapatépítés jegyében egyébként a pozitív feedbacket célszerű nyilvánosan, az esetleges negatív visszajelzést pedig négyszemközt intézni. Ez a fajta világos értékrend az egészségesen működő szervezetek egyértelmű ismérve.
Ha pedig már elismerésről és visszajelzésről ejtünk szót, szorosan idekapcsolódik a cégen belüli zavartalan kommunikáció elősegítése is. A munkavállalók és vezetők közötti, őszinteségen alapuló és kétirányú kommunikációnak pedig többféle hozzáadott értéke is lehet.
Ezt az elvet követve ugyanis a pozitív munkahelyi légkör és dolgozói lojalitás stabilizálásán túl az új ötletek áramlásához is adottak lesznek a feltételek, elősegítve ezáltal az eredményes csapatépítést.
A szakmai fejlődés, illetve az előrelépés támogatása
A dolgozók személyes és szakmai fejlődését támogató képzések biztosítása nemcsak a leginkább ambiciózus réteg számára jelent plusz motivációt. A releváns kérdőívek és vizsgálatok szerint az átlagos dolgozó egyszerűen igényli azt, hogy fejlődni tudjon.
Legyen tehát egyértelmű a szervezeten belül: minden munkatársat segítünk és támogatunk, ha előrelépést szeretne a karrierjében. Ez a fajta támogató hozzáállás sokkal tovább tartja majd nálunk az értékes munkaerőt, mint azt gondolnánk.